Vi blander en blanding
Slik lager du substantiv av verb
Her lærer du hvordan man lager substantiv av verb. Dette er veldig nyttig å kunne. Du selv kan lære å lage nye ord, og det blir lettere å forstå konteksten i tekster du leser og i samtaler du hører på.
Idag skal vi være med Tor i laboratoriet. Få på deg frakken og vernebrillene og bli med :
Vernebrillene skal beskytte oss mot vanskelige ord som ofte kan lekke ut av prøverørene. Det er for eksempel noe som heter avledningsmorfologi. Huffameg.
Men - dette er egentlig et komplisert ord for noe som er veldig lett:
Vi tar et ord og bruker det til å lage et annet ord.
Hva gjør vi når vi lager substantiver av verb?
Her er et annet fint ord : Verbalsubstantiver. Vi kan også kalle dem handlingssubstantiver. (Har du vernebrillene på?) Det er substantiver som er dannet av verb.
Her er de tre vanligste metodene :
METODE 1 Vi legger en endelse til verbet
å forstå (verb) blir til forståelse (substantiv)
å trives ( passivt verb) blir til trivsel (substantiv)
å invitere (verb) blir til invitasjon (substantiv)
Det skjer altså en slags kjemisk forvandling av ordet når vi legger til en endelse på slutten av et verb. Vi kan si at verbet er en konkret handling, og når vi lager et substantiv av det, gjør vi det litt mer abstrakt, eller konseptuelt. Derfor kaller vi ofte slike substantiver for abstrakter.
Prøv deg på disse:
Kan du se hvilke verb disse ordene (abstraktene) kommer fra?
-else endelse, følelse, stavelse
-ing læring, trening , spilling,
Er det vanskelig? Da hjelper vi deg litt …
å ende, å føle, å stave
å lære, å trene, å spille
Noen ganger kan man velge fritt mellom -else eller -ing:
f. eks utdannelse eller utdanning
Men ikke alltid. Du kan f.eks ikke si:
*Forelsking - det må bli forelskelse
Flere endelser som kan lage substantiver.
-sel trivsel, hørsel, glemsel
-sjon invitasjon, demonstrasjon, gratulasjon
Spørsmål: Hvilke verb brukte vi for å lage substantivene over?
( Nå hjelper vi deg IKKE ! )
METODE 2 Ta bort -e fra verbet
Vi fjerner endelsen og roten av verbet blir identisk med substantivet. Her er det altså motsatt av metode 1.
Eksempler:
å prøve - en prøve
å stikke - et stikk
METODE 3 Vi gjør ingenting. Substantivet = verbet
Noen ganger behøver vi ikke gjøre noe som helst for å få til et flott substantiv.
For eksempel:
å bytte - et bytte
å klage - en klage
Det er nå det gjelder å passe på når du leser en tekst for første gang. Det kan skape litt forvirring siden verb og substantiv er helt like.
Bonusfakta
Slike ord betegner først handling, dernest eventuelt resultatet av handlingen eller noe annet konkret: samling = 1. det å samle 2. det som er samlet, maling = 1. det å male 2. det man maler med.
I en senere artikkel skal vi se på andre metoder for avledningsmorfologi:
For man kan nemlig også lage:
Verb av substantiv
Adjektiv av verb
Og mye mer.
Prøv selv å lag noen nye substantiver av verb.
Lykke til på lab’en !
Noe av innholdet er hentet fra Riksmålsforbundets nettsider : Grammatikk- en innføring.