Klag og vær glad!
Slik klager du til venner, til kelneren og til myndighetene på norsk.
Nordmenn elsker å klage. 2017 var et rekordår for formelle klager fra sinte nordmenn. Statistikken viser at vinnerkategoriene var bil, bank og bolig. Norskbloggen viser deg hvordan du skal klage som en ekte nordmann!
Klaging i hverdagen
Det er nok ikke egentlig noe særnorsk å klage. Folk over hele verden klager på nesten alt, for eksempel:
- Været
- Høye priser
- Politikerne
- Det som står i avisen
- Naboen
Men visste du at dersom du stadig blir oppringt av telefonselgere, blir utsatt for nettsvindel eller urimelig reklame, så har du mange rettigheter i Norge...?
"Profesjonell klaging"
Så hva er det vi egentlig klager på? Jo, vi klager først og fremst på telefonselgere (brudd på privatlivets fred), dum reklame (brudd på markedsføringsloven) «lokkepriser» på hus (brudd på eiendomsmeglerloven), bruktbilkjøp (brudd på kjøpsloven), nettsvindel (brudd på en hel masse lover) strømprisene (brudd på linjen?).
Norge har ca. 20 (!) ulike forbrukerorganisasjoner*. Hvert eneste år får disse organisasjonene over 30.000 skriftlige klager fra sinte og frustrerte nordmenn.
De såkalte forbrukerorganisasjonene består av:
- Forbrukerrådet
- Forbrukertilsynet (tidligere het det Forbrukerombudet)
- Forbrukerklageutvalget (tidl. Forbrukertvistutvalget)
- Markedsrådet
- Forbruker Europa
- og 12 offentlige klagenemder
I tillegg finnes det hundrevis av private interesseorganisasjoner, som f.eks Pasientforeningen, der du kan få hjelp til å klage på behandling hos lege/pa sykehus ...
Å klage på offentlige avgjørelser
Føler du at du er blitt urettferdig behandlet, f. Eks ved avslag på en søknad, kan du klage på offentlige avgjørelser uten å være redd for noen slags represalier.
Lynkurs i klaging: Slik klager du i hverdagen
Været
Fy, så kaldt det er
Fy, sa varmt det er
Fy, som det regner/ blåser/snør/ lyner/ tordner.
Bussen, toget, trikken
Nå er jammen bussen/ toget/ trikken forsinket igjen!
Masete barn, familiemedlemmer
Nå må du slutte å mase sånn!
Fest hos naboen
Er det mulig å skru ned musikken littegrann, eller!?
Banken
Det må ha skjedd en feil. Saldoen min er altfor lav!
Lynkurs i klaging: Å klage på kjøp
Forbrukerrådet har en egen klageguide med alle slags tips om hvordan du kan klage på et kjøp:
- Først må du klage til selgeren. Hvis det er noe galt med det du har kjøpt, eller du ikke har fått det du har betalt for, må selger ordne opp. Klag skriftlig. Selgeren har plikt til å lese og å følge opp klagen din.
- Hvis du ikke når frem med klagen din hos selgeren, kan du kontakte Forbrukerrådet via et skjema på nettsidene deres. Forbrukerrådet kan mekle mellom deg og selgeren. Vær tålmodig, det kan ta 12 – 15 uker før det blir din tur.
- I tillegg til Forbrukerrådet, finnes det altså 12 ulike klagenemnder, for alt fra bank til TV-tjenester. Du finner lenker i klageguiden
- Klager på f.eks helsetjenester skal først rettes Helfo, og hvis dette ikke fører frem, til Fylkesmannen
Lynkurs i klaging: Å klage til staten
Når du får brev fra det offentlige, står det nesten alltid noe i brevet om hvordan du kan klage på, eller anke det de har bestemt. Du kan for eksempel klage på noe UDI, Skatteetaten eller Lånekassen har bestemt, og det er ganske lett å gjøre det. Klagefristen er 3 uker fra du fikk brevet, eller burde ha fått brevet. Har du vært på reise, må du kunne bevise at du ikke fikk brev/ epost mens du var borte.
TIPS:
Når du skriver klagen, bør du sitere paragrafen(e) i Forvaltningsloven som gjelder din sak.
Selv om du ikke er advokat, er det veldig lurt å lese et par kapitler i Forvaltningsloven før du klager. Da kan du sitere relevant kapittel og paragraf i klagen din.
Det viktigste er allikevel at du forklarer klart og tydelig hva du ønsker å endre på, og hvorfor. Da blir sjansen mye større for at du får det slik du vil, dvs. at du får medhold.
Takk for at du leser Norskbloggen!
Ønsker du å klage på noe i denne artikkelen, kan du skrive i kommentarfeltet under! :-)